نفقه فرزند پسر


پدر و مادر طبق قانون مدنی، نسبت به تربیت صحیح فرزند خود مسئولیت دارند و باید مواردی نظیر خوراک، پوشاک، هزینه‌های بهداشتی، درمانی، تحصیل، وسایل خانه و مسکن فرزند خود را تأمین کنند. همچنین بر اساس شرع و قانون، سن خاصی براى نفقه فرزند پسر در نظر گرفته نشده و تا زمانی که فرزند داراى شغل و درآمد مشخصی نباشد، پدر مسئول پرداخت نفقه فرزند خود خواهد بود.

در این مقاله از موسسه حقوقی دادنیک قصد داریم شما را با موضوع پرداخت نفقه فرزند پسر آشنا کنیم، بنابراین چنانچه در مورد موضوع نفقه فرزند پسر سؤالی دارید، با کارشناسان و مشاوران حقوقی مؤسسه حقوقی دادنیک از طریق واتس اپ به صورت رایگان ارتباط برقرار کنید.

پرداخت نفقه فرزند پسر به چه صورت است؟

نفقه فرزند پسر جزء دسته نفقه خویشاوندان و بستگان به شمار می‌رود. بر طبق ماده ۱۲۰۴ قانون مدنی «نفقه اقارب (بستگان) عبارت است از مسکن، البسه، غذا و اثاث‌ البیت، به قدر رفع حاجت با در نظر گرفتن درجه استطاعت منفق.» بنابراین بر اساس این ماده از قانون مدنی استطاعت منفق، در پرداخت نفقه فرزند پسر، در نظر گرفته خواهد شد. به این صورت که هر گونه نیازی را در بر خواهد گرفت که به معیشت و زندگی فرزند پسر مربوط شود.

همچنین بر اساس ماده ۱۱۹۷ قانون مدنی، پرداخت نفقه فرزند پسر تا هنگامی که فرزند، به سن بلوغ و رشد کافی برسد و بتواند احتیاجات مالی خود را بر طرف کند، بر عهده پدر خواهد بود. همچنین اگر فرزند پسر در حال تحصیل باشد، پرداخت نفقه آن تا زمان پایان تحصیل نیز بر عهده پدر یا شخص نفقه دهنده است.

در ماده ۱۱۹۹ قانون مدنی بیان شده است «که نفقه فرزند دختر و پسر، در درجه اول، به عهده پدر است. اما در صورتی که پدر فوت کرده باشد یا پدر توانایی مالی جهت پرداخت نفقه فرزندانش را نداشته باشد، در درجه اول، این تکلیف بر عهده اجداد پدری فرزندان است که باید نفقه نوه پسری خود را بپردازد. سپس مادر و بعد از او، جد مادری و اجداد پدری فرزندان، واجب النفقه خواهند بود. لذا از نظر قانون مدنی امکان مطالبه نفقه فرزند از پدر بزرگ نیز وجود دارد.»

در مجموع زمانی که فرزند پسر به سن قانونی برسد و بتواند نیازهای مالی خود را تأمین کند، پرداخت نفقه او دیگر بر عهده پدر یا شخص نفقه دهنده، نخواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *